Vanliga frågor & svar
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får av våra kunder angående deras kommande resa. Allt ifrån när resehandlingarna skickas till vad som gäller för vaccinationer och visum.
Nedanstående svar är vägledande och MyPlanet kan inte göras ansvariga för att svaren eventuellt inte överensstämmer eller har ändrats. Observera att olika regler gäller för olika länder, så kontakta oss gärna för mer information.
KATEGORIER
1. Vaccinationer, visum och pass
2. Flygresan
3. Resehandlingar
4. Hyra av bil eller husbil samt bokat hotell
5. Ev. problem under resan
1. VACCINATIONER, VISUM OCH PASS
1.1 Vilka vaccinationer bör jag ta?
Kontakta din vaccinationscentral för exakta vaccinationsråd för ditt resmål.
1.2 Behöver jag visum?
Det beror på destinationens visumkrav och ditt medborgarskaps ursprung. Medborgare från vissa länder kan behöva ansöka om visum i förväg, medan andra kan resa utan visum eller få visum vid ankomst. Vi rekommenderar att du kontrollerar visumkraven för ditt resmål innan du bokar din resa. Besök ambassadens eller konsulatets hemsida för uppdaterad information om specifika visumregler. Glöm inte att ditt pass ofta måste vara giltigt i minst 6 månader efter inresedatumet.
1.3 Skall även barn ha en ESTA-ansökan eller eTA-ansökan?
Ja, alla som besöker USA och Kanada måste ha ESTA-ansökan (USA) eller eTA-ansökan (Kanada).
1.4 Hur länge måste mitt pass vara giltigt?
Det varierar beroende på land men vi rekommenderar att ditt pass är giltigt 6 månader efter hemkomst. Tänk på att om du inte reser med direktflyg så kan landet du mellanlandar i ha andra regler än ditt huvudresemål.
2. FLYGRESAN
2.1 Hur mycket bagage får jag ha med?
Var uppmärksam på att olika bolag har olika regler vad gäller incheckat bagage och handbagage. Du finner dina regler på din resplan eller på respektive flygbolags hemsida. Eftersom reglerna kan ändras med kort varsel ber vi er alltid kontrollera med oss eller flygbolaget om ni är osäkra. Tänk på att inrikesflyg ibland kan ha striktare bagageregler, kontakta oss eller flygbolaget för mer information.
2.2 Behöver jag en ”pappersbiljett”?
Nej, det behöver du inte. Vid incheckning behöver du endast visa ditt pass och ditt bokningsnummer. Bokningsnumret är en kombination av 6 siffror/bokstäver och står i dina resedokument. De flesta flygbolagen erbjuder numera incheckning online via hemsida eller via app innan avresa. Kontrollera just ditt flygbolags hemsida.
2.3 Skall jag återbekräfta min flygbiljett innan jag flyger hem?
Det är inte längre nödvändigt att återbekräfta din flygbiljett.
2.4 Var skall jag sitta i flyget? Är vi garanterade att sitta tillsammans?
MyPlanet försöker alltid uppfylla dina önskemål gällande placering, dock är det fler och fler flygbolag som tar betalt för detta. Om vi har möjlighet att reservera plats framgår detta av din resplan. Flygbolaget har dessutom alltid rätt att ”flytta runt” på passagerare. Det är samtidigt en fördel att checka in så tidigt det bara går, antingen via hemsida eller app. Vill ni säkra särskilda platser på flyget går det ofta att betala en avgift för detta direkt via flygbolagets hemsida.
2.5 Ingår det mat och vad får vi att äta ombord?
På interkontinentala flighter ingår vanligtvis mat men undantag kan finnas beroende på flygbolag. Vad som står på menyn framgår ofta på flygbolagets hemsida.
2.6 Kan jag beställa speciell kost på flyget?
MyPlanet har i de flesta fall möjlighet att lägga in om särskild kost som t.ex. vegetarisk mat innan avresa. Är du extremt allergisk mot flertalet saker är det inte alltid så att flygbolaget kan garantera din säkerhet och vi rekommenderar då att man tar med sig lite egen mat för flygresan. Tala med din resesäljare för exakt information.
2.7 Vad får jag ta med ombord på flyget?
Det är skärpta regler för handbagage och vad som får tas med ombord. Läs mer här
eller på respektive flygbolagets hemsida.
2.8 Kan jag checka in hemifrån?
Vissa flygbolag tillåter incheckning hemifrån, se närmare på ditt flygbolags hemsida.
2.9 Vi skall byta plan under resan, har vi tillräckligt med tid?
Flygplatserna och flygbolagen samarbetar kring fastställande av minsta-tid vid byte av plan, sk transit. MyPlanet håller alltid sig till dessa minsta-tider när vi reserverar flygbiljetter. Ja, det är tillräckligt med tid.
2.10 Vad gör jag om mitt flyg blir försenat och jag missar mitt anslutningsflyg?
Kontakta ditt flygbolag på den flygplats du är, de är skyldiga att hjälpa dig vidare. Be alltid flygbolaget om ett förseningsintyg, utan detta blir det svårt för dig att få ut ersättning på din försäkring.
2.11 Vad gör jag om mitt bagage inte kommit fram och är försenat?
Du skall kontakta flygbolaget på den flyplats du är, de kan spåra och berätta när det bör komma. Om ditt bagage har blivit skadat under resan måste du fylla i en skaderapport innan du lämnar flygplatsen. Den skall du använda tillsammans med din försäkring.
2.12 Får jag bonuspoäng när jag flyger?
Det finns möjlighet att få bonuspoäng när du flyger. Var dock uppmärksam på att vissa biljetter inte är berättigade till bonuspoäng. Vi tar inte hänsyn till bonuspoäng vid bokning av flygbiljett såvida du som kund verkligen nämner att du vill resa på en biljett som ger bonuspoäng. MyPlanet har inget ansvar över bonussystem och hänvisar till respektive flygbolag.
3. RESEHANDLINGAR
3.1 När kommer min bekräftelse och mina färdhandlingar?
Bekräftelse skickas vanligtvis ut ca 1-2 veckor efter erhållen handpenning. Färdhandlingar skickas ca 3-4 veckor innan avresa.
4. HYRA AV BIL ELLER HUSBIL SAMT BOKAT HOTELL
4.1 Finns det självrisk på min bilhyra eller husbil?
Detta är olika från land till land – och olika från leverantör till leverantör. Dina regler står angivna på din bekräftelse.
4.2 Behöver man internationellt körkort när man hyr bil/husbil?
Många länder har ett krav på internationellt körkort, medans vissa länder enbart har det som en rekommendation. För mer information kontakta oss eller Motormännen.
4.3 Är frukost inkluderat på hotellen?
Vilka måltider som är inkluderade framgår på din bekräftelse.
4.4 Hur kommer jag till/från flygplatsen?
Vill du redan hemifrån ha koll på din transport till/från flygplatsen kan MyPlanet, på de flesta flygplatserna, detta åt dig.
5. EV. PROBLEM UNDER RESAN
5.1 Vad gör jag om det uppstår problem under resans gång?
Händer det något under resans gång vänligen kontakta vårt supportteam, som du har fått kontaktuppgifter till i samband med din bokning.